t e r a z j e s t e m.
"teraz jestem." to cykl zajęć/spotkań dla dzieci i młodzieży.
Poprzez dostosowane do wieku, potrzeb i możliwości dzieci gry i działania oraz dostosowaną do potrzeb dzieci praktykę jogi, uczymy się opartych na uważności technik skupiania umysłu, uspokajania umysłu oraz rozwijamy silną, stabilną uwagę. Kluczowym jest tu słowo rozwijamy, gdyż całe zajęcia dla dzieci zorientowane są na proces.
Proces doświadczania chwili obecnej.
Świadome bycie tu i teraz.
Praktykując uważność, dzieci nabierają życiowych umiejętności, które pomagają im się uspokoić, uświadomić sobie wewnętrzne i zewnętrzne doświadczenia oraz nauczyć się refleksyjnego podejścia do podejmowanych działań i do relacji z innymi.
Proces doświadczania chwili obecnej.
Świadome bycie tu i teraz.
Praktykując uważność, dzieci nabierają życiowych umiejętności, które pomagają im się uspokoić, uświadomić sobie wewnętrzne i zewnętrzne doświadczenia oraz nauczyć się refleksyjnego podejścia do podejmowanych działań i do relacji z innymi.
Uważnie obserwując swoje działania, dzieci/nastolatki mogą odkryć swoje nawyki umysłowe (np. pesymizm, czy odwlekanie decyzji) i nawyki fizyczne (np. to, czy są raczej aktywne, czy może raczej bierne…) Dzięki temu mogą lepiej zrozumieć sposób, w jaki wpływają one na ich życie oraz dostrzec fakt pewnych automatycznych działań.
Dzieci mogą zauważyć, że nie są bezradnymi niewolnikami swoich automatycznych reakcji, automatycznych procesów myślowych, lecz, że są w stanie kontrolować sposób, w jaki reagują na spotykające ich sytuacje, nawet wówczas, gdy nie mają możliwości kontrolowania tych sytuacji.
Nawet wtedy, kiedy nie możemy zmienić trudnej sytuacji – możemy wybrać sposób w jaki na nią zareagujemy.
Praktykując uważność, postrzegamy doświadczenia życiowe wyraźnie, tak, jak one się pojawiają, bez ładunku emocjonalnego. Uczymy się, jak to robić, po prostu odczuwając swoje doświadczenie w danej chwili bez zastanawiania się nad nim. Zachowujemy szczególną postawę wobec wszystkiego, czego doświadczamy w danym momencie – to postawa otwarta i przyjazna; zaciekawienie tym, co jest, bez względu na to jakie to jest: przykre, bolesne, przyjemne, miłe…
Kiedy praktyka uważności jest również ZABAWĄ dzieci same zaczynają dostrzegać, że uważność może im pomóc w radzeniu sobie z nawet najtrudniejszymi sytuacjami.
Na zajęciach chcę pokazać, jak dzieci i nastolatki mogą rozwijać te ważne umiejętności.
Zaczniemy od działań, które rozwijają świadomość oddechu. Umiejętność skupiania uwagi oraz uważności oddechu będziemy wykorzystywać do tego, by lepiej zrozumieć, co dzieje się wewnątrz nas, z nami, wokół nas...
Kiedy dzieci nauczą się już stabilizować uwagę, przejdziemy do zabaw, które rozwijają świadomość ciała, następnie przeniesiemy się do działań rozwijających świadomość myśli, emocji oraz do świadomości swojego sposobu patrzenia na świat, swojego światopoglądu.
Będziemy też pracować nad rozwinięciem świadomości obecności innych ludzi w przestrzeni, świadomości myśli i emocji innych ludzi.
Zapraszam, Anka.
tel. 783-906-250
terazjestemtutaj@gmail.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz